Hogyan vegyünk használt autót?
A használtautó-vásárlásnak van néhány alapszabálya, amelyek csökkenthetik a pofára esés lehetőségét. Először is úgy húzzuk meg az autóra szánt összeghatárt, hogy kalkuláljunk az átírás költségeivel (illeték, forgalmi, törzskönyv, eredetiségvizsgálat), valamint azzal, hogy frissen vásárolt használt kocsinál illik a folyadékok, szűrők és sok esetben a vezérlés cseréjével indítani. Ezen kívül az alaposabb átvizsgáláskor felmerülő váratlan költségekre is tegyünk félre.
Ha mi magunk nem is értünk túlzottan az autókhoz, érdemes magunkkal vinni olyat, aki igen. Persze még jobb az eladóval közösen elmenni egy független szervizbe, ahol átnézik helyettünk, de egy kisebb hiba, esetleg kopóalkatrészekkel kapcsolatos költség azért ne tántorítson el. A rozsdára különösen figyeljünk, mert költséges lehet a javítás, és kevesen vállalnak korrodált autót.
Amit bárki megtehet, mindenféle ismeret nélkül: a rendszám alapján online teljesen ingyen lekérdezhetünk egy sor adatot. Illetve a Népítélet és egyéb internetes források alapján felvértezhetjük magunkat a típushibákkal kapcsolatban. Sőt, a nagy alkatrészboltok honlapján ajánlatos ismerkedni az alkatrészárakkal, mert előbb-utóbb a legmegbízhatóbb autóhoz is kelleni fog legalább valami kopó-fogyó.
Fontos, hogy használt autónál nem a kilométeróra állása a leglényegesebb szempont. Inkább legyen egy kicsit többet futott példány, gondos gazdától, jó állapotban, mint kevés kilométeres, ami a minimális törődést sem biztos, hogy megkapta.
Az áttekintés során csak a vételárra fókuszálunk, tehát itt a 300 és 500 ezer forint nem tartalmazza az átírást és az első szervizt. És bár évjárat-korlátot nem adtunk meg a kereséskor, igyekeztünk kizárni az olyan idősödő autókat, amelyek inkább hobbijárműnek számítanak. Imádom a Zsigulikat, és frankó kocka-Ladákat lehet kapni 500-ért, megvigyázott 120-as Škodákat 400-ért, de most ezekkel nem foglalkozunk.
Használt autók 300 ezer forint alatt!
A kínálat gigantikus, bőven több mint háromezer hirdetést találunk, ha csak a 300 ezer forint alatti ársávot és az érvényes magyar papírokat lőjük be kritériumként. A kategória egyik jolly jokere a Suzuki Swift, ennyiből ugyanis alaposan felextrázottat kapunk akár központi zárral, elektromos ablakkal és klímával is. Hatalmas előnye, hogy van belőle választék, a bontók tele vannak alkatrésszel, de újonnan sem drága hozzá semmi. Ezres vagy egyhármas motorral is bátran vehető, nekem is volt mindkettő. Van belőle három- és ötajtós, meg szedán is, utóbbi akár 1,6-os motorral. Fő ellensége a rozsda, és a vékonyka lemezek miatt egy balesetben könnyen mi húzzuk a rövidebbet.
Azok a használtautó-vásárlók ugyanis, akik félmillióból gazdálkodnak, ritkán engedhetik meg maguknak, hogy rövid időn belül újabb százezreket borítsanak bele valami bontószökevény betegágyba karbantartás vagy szerviz címén. Csikósnak volt bő hét évvel ezelőtt egy átfogó cikksorozata, a nagy elsőautó-tanácsadó, amelyben különböző árkategóriákban vette sorra, mit érdemes megvenni, és mit kevésbé. Mivel azóta eltelt hét év, érdemes újra áttekinteni a piacot, volt ugyanis némi átrendeződés.
Ennek az áttekintésnek az első részében most a magyar használtautó-piac 500 ezer forint alatti kínálatában merülünk el, de itt is differenciálunk. Külön nézzük meg a 300 ezer alatti, valamint a 300-500 ezer forint közötti ársávot. Igyekszünk feltárni a jellemző gyengeségeket, hibákat, de ezek nem kezelhetők általánosságként. A gondatlan tulaj a legtartósabb konstrukciót is ki tudja nyírni, míg gondoskodó kezekben a legsilányabbnak mondott autó is sokat mehet hiba nélkül.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.